Fietsen in de Tropen

Fiets met bananenFietsvakantie is mogelijk voor iedereen,van jong tot oud, mits goede conditie en goede voorbereiding. Dit houdt in:

1) Vooraf veel lezen over het land zelf, de geografische gesteldheid, het volk met hun levensgewoonten, hun cultuur.

2) De route van te voren goed uitstippelen, rekening houdend met: dagafstanden, overnachtingsmogelijkheden, het mijden van de hoofdwegen. Gebruik goede fietskaarten of koop een routeboekje (Wijzelf maken gebruik van beiden). Zo'n route boekje vinden wij eigenlijk wel het belangrijkste onderdeel. De bangkok_verkeer.jpguitgestippelde route voert meestal over landwegen en een enkele keer over een doorgaande weg. Voordeel: niet verdwalen dus zorgeloos fietsen, weinig last van autoverkeer, optimaal genieten van de mensen, de natuur en de cultuur, alle vrijheid om de route te wijzigen, te verlengen of in te korten. Bovendien geeft zo'n boekje niet alleen de afstanden weer tussen de overnachtingsplaatsen, maar ook tips waar te overnachten of wat te bezichtigen.

3) Zorgen voor gemakkelijke fietskleding (Wijzelf hebben gekozen voor outdoorkleding: licht in gewicht, ademend, snel zonsondergang.jpgdroog na een regenbui, kreukt niet, draagt lekker)

6) Zorg voor voldoende vochtinname, dit houdt in minimaal 3 liter per dag

7) Zorg voor zo weinig mogelijk bagage (Je moet het allemaal op je fiets meenemen):de kunst van het weglaten. (zie ons vakantielijstje)

8) Zorg dat je enkele woorden van de taal kent; het doet wonderen.

9) Wil je met de fietssleutelbos.jpg rondtrekken? (dus met bagage), dan zou ik zeker een eigen fiets + fietstassen meenemen. Maar als je niet meer dan dagtripjes vanuit je losmen/hotel wilt doen kun je beter een fiets huren. Houdt er echter rekening mee dat  je alleen in de bekende toeristische gebieden een fiets kunt huren.

10) Indien je je eigen fiets meeneemt, zorg dan dat deze in goede conditie is (grondige inspectie door fietsenmaker). Een ander punt is je fietssleutels niet kwijt raken. Wij hangen onze fietssleutels altijd om onze nek: aan een touwtje met zo'n klik-systeempje van 1,50 euro dat je bij schoenenreparateur kunt krijgen. Ideaal. fiets_onderdeel.jpgFiets afsluiten, de sleutel aan je ketting klikken. 

11) Zorg ook dat je je fiets kent, hoe je fiets in elkaar zit (een binnen/buitenband kunnen verwisselen, trappers kunnen demonteren, stuur hoger of lager zetten, een band kunnen plakken, enz.).

12) Je fiets kan meestal gratis mee in het vliegtuig, maar moet wel verpakt worden ofwel in een doos ofwel in een fietshoes. Bovendien wordt het gewicht van je fiets bij je bagage geteld. Bij sommige maatschappijen is 30 kg bagage toegestaan( Malaysia Airlines). Houdt erfiets_schiphol.jpg rekening mee, dat een lichtgewicht fiets + doos al gauw 19 kilo weegt. Daar bovenop komen dan nog de fietstassen. Alle zware spullen doen wij zo veel mogelijk al in onze rugzak (handbagage). Maar kijk uit met de reparatietools, sinds 11 september 2001 zijn de veiligheidsregels behoorlijk aangescherpt. Een doos voor je fiets is verkrijgbaar zowel bij de fietsenmaker (deze is gratis, het is een doos waarin de fiets verpakt zit wanneer hij van de fabriek afkomt) als op Schiphol (20 euro), te vinden in vertrekhal 2, tegenover incheckbalie 11. De dozen van de fietsenmaker zijn over het algemeen iets minder sterk dan de fietsdozen van de KLM. Tijdens het vervoer in de doos moeten de trappers eraf, of naar binnen toe fietsdoos.jpggemonteerd, stuur losdraaien en in één lijn met het frame, zadel omlaag en (vanwege het grote luchtdrukverschil in het bagageruim) de banden (bijna) leeg laten lopen. Bescherm de tere onderdelen met wat extra noppenfolie of karton. Bij aankomst laten wij ons met bagage en beide fietsen (nog in de doos) naar de eerste overnachtingsplaats brengen. Pas dan pakken we de fietsen uit en maken deze in orde. De doos laten wij hier achter om hem weer te gebruiken bij terugkeer naar Holland.